Per proces bekeken
Verwerking bankmutaties weer meest gedigitaliseerd
In 2023 gebeurt de verwerking van bankmutaties voor 76% digitaal, via een koppeling van het systeem van de bank en het eigen boekhoudsysteem. Er is weinig veranderd ten opzichte van 2022, toen precies driekwart (75%) van de verwerking van bankmutaties digitaal gebeurde. Net zoals in de twee voorgaande jaren is dit het meest gedigitaliseerde proces.
Overheid & non-profit blijft aan kop
Bij grotere bedrijven worden bankmutaties vaker digitaal verwerkt dan bij kleinere (80% versus 72%). Daarmee is het verschil naar bedrijfsomvang groter geworden. Vorig jaar was dit 77% versus 74%. Nemen we de sectoren onder de loep, dan blijkt dat de overheid & non-profit aan de leiding blijft met 83%, net zoals in 2022. De dienstverlening is opnieuw een goede tweede met 77%. Ook daarin is er niets veranderd ten opzichte van vorig jaar.
Bij een aantal organisaties heeft het handmatig blijven verwerken van bankmutaties met de kosten te maken. Ook de behoefte aan menselijke controle wordt als reden genoemd om dit proces niet te digitaliseren.
Verwachting
Ruim de helft (57%) van de organisaties die hun bankmutaties nog niet digitaal verwerkt, verwacht dit proces in de nabije toekomst te hebben gedigitaliseerd. Dat was vorig jaar 60%.
Opnieuw zijn grotere bedrijven (64%) positiever dan kleinere (50%). Het verschil in verwachtingen is zelfs groter geworden. Per sector bekeken vallen de verwachtingen van de industrie op. 88% van de organisaties in deze bedrijfstak denkt dit proces in de nabije toekomst te hebben gedigitaliseerd. In de handel is dit slechts 30%.
Per proces bekeken
Digitaal versturen van facturen ingeburgerd, digitaal ontvangen in de lift
72% van de facturen wordt in 2023 digitaal verstuurd, dit is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar (74%). In lijn met de laatste twee jaar is het versturen van facturen ook nu weer een van de meest gedigitaliseerde processen.
Naar bedrijfsomvang bekeken blijkt dat grotere organisaties (76%) meer digitale facturen versturen dan kleinere (69%). Hoe zit het per sector? Het digitaal versturen van facturen is het meest ingeburgerd in de dienstverlening (82%). Daarmee heeft deze bedrijfstak zijn koploperspositie van 2021 terug.
Precies zoals in de voorgaande jaren vormt de klant de belangrijkste belemmering bij de digitalisering van het uitgaande factuurproces. Deze is hier niet altijd klaar voor.
Verwachting
Ook de verwachtingen zijn over het algemeen onveranderd: meer dan de helft (56%) van de organisaties die nog handmatig facturen versturen, verwacht het proces in de nabije toekomst digitaal te laten gebeuren. Het verschil in verwachtingen tussen grotere organisaties (67%) en kleinere organisaties (47%) is kleiner geworden, maar nog steeds aanzienlijk. Binnen de diverse sectoren liggen de verwachtingen redelijk op één lijn (tussen de 56% en 60%), de dienstverlening is een uitzondering met 29%.
Hoe zit het met het digitaal ontvangen van facturen? De mate van digitalisering van dit proces gaat van 68% in 2022 naar 71% in 2023. In 2021 was dit nog 63%. Er is een klein verschil tussen grotere bedrijven (74%) en kleinere (69%). Vorig jaar was er met 68% voor beide groepen geen sprake van onderscheid, de eerdere kloof was volledig gedicht.
Per sector gezien is de industrie aan de leiding bij het digitaal ontvangen van facturen (82%). Vorig jaar bungelde deze sector nog onderaan met 53%.
De grootste drempel bij de digitalisering van het ontvangen van facturen lijkt bij leveranciers te liggen, net zoals in de voorgaande paar jaar. Facturen komen nog geregeld per post binnen.
Verwachting
De verwachting is dat ruimschoots de helft (56%) van de nu nog handmatige processen voor het ontvangen van facturen in de nabije toekomst zal zijn gedigitaliseerd. Daarmee liggen de verwachtingen lager dan in 2021 (71%) en in 2022 (64%).
Ook nu zien we weer dat kleinere organisaties (46%) veel minder positief zijn dan grotere (69%). Het verschil in verwachting is zelfs iets groter geworden in vergelijking met vorig jaar (55% versus 74%).
Per sector gezien springt de dienstverlening in het oog. Daar zijn de verwachtingen met 40% opvallend lager dan in de andere branches, waar de verwachtingen tussen de 56% en de 60% liggen.