Digitalisering nauwelijks meer ad hoc
Nog maar 3% van de organisaties geeft aan ad hoc met digitalisering bezig te zijn. Zij zetten digitalisering op kleine schaal in om nieuwe kansen te benutten. 17% zegt in de fase daaropvolgend te zitten en betrokken bezig te zijn met digitalisering. Daarbij worden enkele processen in overleg met het management gedigitaliseerd om te kijken waar dit toe leidt.
Het grootste deel (40%) is weer een stap verder en benadert digitalisering op een strategische manier: ze besteden aandacht aan digitalisering vanuit de overkoepelende bedrijfsstrategie. Hun aantal groeit, vorig jaar was dit 34%.
Bijna een vijfde (18%) van de organisaties gaat al voor een integrale aanpak. Daarbij krijgt de organisatiestructuur vorm vanuit de bedrijfsstrategie. Nog eens 18% hanteert een adaptieve benadering. Bij deze aanpak zit digitalisering in de kern van de organisatie en vormt het de basis voor ontwikkelingen. Dit is de fase waarin de digitalisering het meest is ontwikkeld.

Mkb vooral strategisch bezig met digitalisering
Bijna een kwart (23%) van de grotere organisaties geeft aan adaptief om te gaan met digitalisering. Bij kleinere organisaties is dit ruim een tiende (12%). In de grootzakelijke markt wordt ook nauwelijks meer op ad-hocbasis aan digitalisering gedaan. Slechts 1% zegt dit nog te doen, tegen 5% in het mkb. Kleinere bedrijven zetten in vergelijking met vorig jaar veel meer in op een strategische benadering van digitalisering. In 2022 was dit 24%, nu is het 40%. Het mkb loopt daarmee in de pas met de grootzakelijke markt.
Per sector gezien is het net zoals in 2022 de dienstverlening (26%) die het meest adaptief bezig is met digitalisering, op de voet gevolgd door de handel (24%). De industrie is met 14% duidelijk minder adaptief aan de slag. De overheid & non-profit doet het juist beter. Vorig jaar ging iets meer dan een tiende (11%) van de organisaties in deze sector voor een adaptieve aanpak, nu bijna een vijfde (19%).
Over drie jaar meer dan een derde in adaptieve fase
Welke ontwikkelingsfase hebben organisaties binnen drie jaar bereikt? Meer dan een derde (34%) verwacht dan in de adaptieve, dus meest ontwikkelde fase te zitten. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met de situatie nu (18%). Bijna een derde (30%) verwacht tegen die tijd integraal bezig te zijn met digitalisering. Ook dit zou een forse stijging betekenen ten opzichte van de huidige stand van zaken (18%). Aan digitalisering op ad-hocbasis (1%) wordt vrijwel niet meer gedaan over drie jaar, zo is de gedachte.
De grootzakelijke markt verwacht zich meer te ontwikkelen dan het mkb: over drie jaar denkt ruim een derde (35%) van de grotere organisaties in de adaptieve fase te zitten, tegen 29% van de kleinere.
De dienstverlening en handel zijn net zoals in 2022 het meest positief in hun verwachtingen. In beide sectoren denkt 41% van de organisaties over drie jaar adaptief bezig te zijn met digitalisering en dus in de hoogste volwassenheidsfase te zitten.